Friday, April 24, 2009

溝口健二 / 赤線地帯

"Akasen chitai"

"赤線地帯"



"Ayako Wakao"
"若尾文子"

Title : Akasen chitai 

Director : Kenji Mizoguchi

Actress : Ayako Wakao, Machiko Kyo, Michiyo Kogure, Aiko Mimasu, Hiroko Machida



This is the last work of Kenji Mizoguchi.

He shot how prostitutes struggled to live and work in red-light "Yumenosato" in Yoshihara while prostitution law were under discussion in 1956.


Personally I was surprised the most about how beautiful Ayako Wakao was. I really love the atmosphere she has and I was so impressed by her aura throughout the ages. In real world,she is a wife of an architect Kisho Kurokawa and she was next to him when he became a candidate in national election.


And secondly Kyo Machiko, I payed attention the character "Mikki" she played roll in. 

The character is modeled on a girl who moved from Kobe to Yoshihara so she is so chic rather than the others. Everybody else wear Japanese traditional clothes but only she wears European one. And she lives at her own pace and acts like free man. I guess some people don't like this kind of free man, but for me she seems to have amiable and strong mentality. She always takes care of others and sometimes give them foods or money if they don't have them enough.


You can see other characters who are also struggling to live. I guess how difficult they live in that time is different from the problem we have nowadays but I could feel somehow same kind of feeling from this old film. 

Anyway it is always difficult to live all through the ages.




監督:溝口健二

出演:若尾文子、京マチ子、小暮実千代、三益愛子、町田博子


溝口健二監督の遺作。

1956年、売春禁止法案が国会で審議されている頃の吉原の「夢の里」で働く娼婦達の生き様を描く。

個人的に若尾文子の美しさが一番衝撃的だった。彼女のはなつ独特のオーラに時代をこえて打ちのめされてしまった。建築家の故黒川紀章氏の妻として選挙戦で彼に寄り添っていた女性である。

そして京マチ子。彼女の場合は演じているキャラクターの方に惹き付けられた。彼女が演じたミッキーは、神戸から吉原へやってきたという設定でどこか都会風。他のみんなが和服をきてあくせくと生きている中、ミッキーだけは洋服をさらっと着ていて、言動や行動も非常に自由で、マイペース。それを快く思わない人たちもいるだろうが、僕にはとても素直で力強い女性に見えた。借金しまくっている割には同僚に飯をおごっていたり、太っ腹で器がでかい。娼婦をやめて田舎へ帰る同僚に「むこうでうまくいかなかったら、いつでも帰ってきな」といって餞別をあげていたシーンはこころにぐっときた。

といった感じで今回はストーリーや全体の構成よりキャラクターの方に目がいきました。この二人以外にも時代の狭間でもがきながら生きている人々が描かれています。今の時代の生きづらさとは異なる葛藤だと思いますが、どこか重なる部分を感じました。いつの時代も人は生きるのに必死なのです。